ALLMÄNNA REGLER
- Du skall vara aktsam om och väl vårda såväl bostad som föreningens egendom i övrigt. Driftskostnader samt underhåll och reparationer av gemensamma delar betalas gemensamt av alla medlemmar och påverkar i slutändan varje medlems avgifter till föreningen!
- Du är enligt föreningens stadgar skyldig att följa de särskilda regler som föreningen meddelar i boendereglerna. Detta gäller alla boende.
- Bostad och föreningens utrymmen får ej användas för annat än avsett ändamål – stadigvarande bostadsändamål.
ANDRAHANDSUTHYRNING
- Att hyra ut i andrahand kräver styrelsens godkännande. Blankett för ansökan finns på hemsidan.
- En avgift om 10% av prisbasbeloppet tas per åt ut för andrahandsuthyrning.
- Andrahandsuthyrning medges endast om uthyrningen är tidsbegränsad och upp till max ett år i taget.
- Endast beaktansvärda skäl för uthyrning godkänns:
– Studier på annan ort
– Arbete på annan ort
– Militärtjänstgöring
– Fängelsevistelse
– Provboende med partner, dock max ett år.
– Föräldrar som införskaffat lägenheten till sina barn
– Sjukdom som medför längre tids vistelse på sjukhus eller vårdhem.
- Du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för din bostad, även under uthyrningstiden. Det innebär att du har ansvar för att årsavgiften blir betald, att din hyresgäst inte missköter sig och för eventuella skador som uppstår.
- Som bostadsrättshavare bör du se över vilka regler som gäller vid upplåtelse av bostadsrätt i andra hand. Information om andrahandsupplåtelser hittas hos hyresnämnden. Du måste själv tillse att din hyresgäst avstår sitt besittningsskydd.
- Vid uthyrning skall bostadsinnehavarens namn stå kvar på dörr samt i entré – en c/o-skylt kan dock sättas upp med andrahandsgästens namn.
- Föreningen har laglig rätt att säga upp bostadsrättsinnehavare som upplåter sin lägenhet i andra hand utan styrelsens godkännande. Detta gäller även om du upplåter din lägenhet utan att ta ut hyra.
ANSVARSFÖRDELNING AV UNDERHÅLL OCH REPARATIONER
- Enligt stadgarna är du som medlem ansvarig för inre reparationer och underhåll av din egen bostad. Föreningen svarar för det ”yttre” underhållet, exempelvis fasader, yttertak och trapphus. En viss del av årsavgiften avsätts för framtida underhåll av gemensamma delar.
- Företrädare för föreningen skall ges tillträde till lägenheten när det behöv för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för.
- I dokumentet ”Ansvarsfördelning” finns en tabell där du enkelt kan se om det är du eller bostadsrättsföreningen som ansvarar för underhåll och reparationer av delar av din bostadsrätt och vår fastighet och gemensamma utrymmen.
ANSÖKNINGAR & BLANKETTER
- Blanketter finns att ladda ner på föreningens hemsida
- För den som inte har internetuppkoppling kan blankett fås utav styrelsen.
- Var god läs igenom och fyll i blanketterna innan du kontaktar styrelsen.
- Blanketter lämnas på adressen som finns angiven på blanketten.
AVFLYTTNINGSBESIKTNING
- Vid utflyttning från bostaden krävs att du bokar tid för avflyttningsbesiktning.
- Godkänd avflyttningsbesiktning är en förutsättning för att ansökan om utträde ur föreningen skall beviljas.
- Besiktningen görs inom två veckor från det att styrelsen mottagit och bekräftat din bokning.
- Syftet med avflyttningsbesiktning är att se att inga otillåtna ändringar är gjorda i lägenheten.
- Det som främst kontrolleras är ventilations-, värme- och sanitetsinstallationer, att inga allvarliga skador finns och att inga otillåtna ändringar eller installationer har gjorts.
- Om anmärkningar finns åligger det den boende att åtgärda detta.
- Observera att avflyttningsbesiktningen inte friskriver dig från ansvar gentemot din köpare ang dolda fel mm.
BALKONGER
- Det är inte tillåtet att skaka/piska mattor på balkong.
- Det är inte tillåtet att placera blomlådor på utsidan av balkongen eller fönster.
- Sopor eller matvaror får under inga omständigheter förvaras i trappuppgångar, på balkonger eller i övriga gemensamma utrymmen utöver i soprum – råttor kan klättra på väggarna och tar sig gärna dit.
- Vid vattning på balkong, måna om dina grannar och se till att det inte rinner vatten ner till balkongerna under.
- Det är inte tillåtet att grilla med kol eller gasolgrill på balkong.
- Matning av fåglar får ej ske från balkonger, det finns risk för att det rasar ner och att det drar till sig ohyra.
- Undvik rökning på balkong. Tänk på att ventilationen lätt kan föra rök in till dina grannar.
BRANDSÄKERHET
- Inga föremål får förvaras i trapphus, gångar eller i portar. Detta gäller exempelvis dörrmattor, barnvagnar, cyklar med mera. Alla sådana föremål utgör brandfara, försvårar städning och hindrar framkomlighet för brandkår eller ambulanspersonal. Detta kan få allvarliga konsekvenser för alla boende om huset måste utrymmas och/eller räddningspersonal måste ta sig in.
- Styrelsen förbehåller sig rätten att flytta/slänga alla föremål som felaktigt placeras i allmänna utrymmen inomhus.
- Alla bostäder skall enligt föreningens boenderegler ha fungerande brandvarnare uppsatt. Glöm inte kontrollera funktionen med jämna mellanrum!
- Obevakad oskyddad brinnande låga (ljus, tändstickor och dylikt) får ej förekomma i föreningens allmänna utrymmen och rökning är absolut förbjuden.
- I öppna spisar råder totalt eldningsförbud!
- Gå aldrig och lägg dig och gå inte hemifrån utan att kontrollera att inget levande ljus är tänt och att spis/elapparater inte är påslagna. Lämna ej heller tvätt-, tork- eller diskmaskin igång när du lämnar din lägenhet.
- Tänk på att t.ex. bärbara datorer och laddare till elektroniska apparater kan bli mycket varma, lämna dem aldrig på en säng eller i en soffa och dra ur sladdar när de inte används!
- Styrelsen rekommenderar samtliga boende att ha en brandsläckare i bostaden.
CYKELRUM
- Gemensamma cykelrum finns i båda uppgångar bakom nedre bottenvåningens högra förrådsingång.
- Cykelförråden rensas regelbundet och cyklar som inte används kommer avyttras. Innan rensning av cykelförråd sker anslås information i god tid vilken det åligger varje medlem att själv ta del av.
DÖRRAR
Varje boende ansvarar för att dörrar i portar och till gemensamma utrymmen är ordentligt stängda och låsta efter passage – detta för att undvika inbrott och att obehöriga tar sig in.
FASAD/FÖNSTER
Det är inte tillåtet att placera blomlådor på utsidan av balkongen eller fönster.
FELANMÄLAN
- Felanmälan av åtgärder som föreningen ansvarar för görs på kontorstid via felanmälan till fastighetsskötaren – se kontaktuppgifter på separat sida för nummer och tider.
- Vid AKUTA FEL utanför kontorstid ringer du samma nummer, men var aktsam då du kan bli betalningsskyldig för utryckningar som i efterhand inte bedöms varit akuta.
- De fel som föreningen inte ansvarar för betalar medlem själv för (se ansvarsuppdelning).
- FASTIGHET: Nummer till fastighetsskötare finns på separat sida med rubriken ”kontaktuppgifter”. Anslag finns även i entréerna.
- HISS: Om det uppstår fel med hissarna, läs instruktionerna i hissen, ring aktuellt telefonnummer och anmäl.
- IT / TV /TELEFONI: Support ges av respektive leverantör.
- TVÄTTSTUGA: Instruktioner och kontaktuppgifter finns anslaget i tvättstugan.
- LÅS/PORTTELEFON: Kontakta fastighetsskötaren
FÖRENINGSSTÄMMA
- Föreningsstämma – skall hållas senast innan juni månads utgång varje år.
- Extrastämma kan, av styrelsen, kallas till när det krävs.
- Om du inte kan medverka på stämman kan du skicka ett ombud med fullmakt.
FÖRRÅD
- Varje bostad har ett eget förråd antingen på vindsvåning eller på nedre botten. Förråden är märkta med lägenhetsnummer och skall vara låsta även om de inte används.
- Ur brand- och stöldsynpunkt skall dörrar till förrådsutrymmen hållas stängda och låsta. Av samma anledning får inga föremål ställas i gångarna. Det är mycket viktigt att detta efterföljs för att motverka spridning av eventuell brand eller försvårande av utrymning av byggnaderna.
FÖRSÄKRING
- Föreningen har en fastighetsförsäkring. Fastighetsförsäkringen täcker inte skador på din egendom, exempelvis vattenskador på golv.
- Du är i enlighet med dessa boenderegler skyldig att teckna en hemförsäkring, dock ingår bostadsrättstillägg för samtliga medlemmar genom fastighetsförsäkringen föreningen tecknat. Bostadsrättstillägget täcker skador på den egendom du är underhållsskyldig för enligt föreningen stadgar.
- I en hemförsäkring ingår en ansvarsdel som träder in om du blir vållande till en skada. Om exempelvis en vattenskada uppstår i bostaden beroende på att du gjort en felaktig installering så kan du bli skadeståndsskyldig! Var noga med att alltid använda dig av behörig fackman vid installationer, renoveringar och reparationer.
GROVSOPOR
Är inte tillåtet att slänga i soprummen – slängs på närmsta återvinningscentral.
HISSAR
Var aktsam om våra hissar, undvik att transportera nedsmutsande gods eller sådant som riskerar att skada hissinredningen!
HUSDJUR
Om du har husdjur skall du efterse så att de inte stör, förorenar eller ofredar i gemensamma utrymmen.
HUSHÅLLSEL OCH PROPPAR
- Du ansvarar själv för att teckna avtal gällande hushållsel.
- Varje bostad är utrustad med ett proppskåp. Om en propp går skall du ta reda på orsaken varför den gått innan du byter ut proppen.
- Allt elarbete skall utföras av behörig fackman.
INFLYTTNING
Vid inflyttning gäller att du:
- har ett av styrelsen godkänt medlemskap i föreningen.
- kvitterar ut din boendepärm och får en rundvisning av styrelsen, boka tid för detta hos styrelsen senast två veckor efter din inflytt.
- sätter dig in i stadgar och boenderegler.
- ser till att avflyttande boende överlämnar samtliga nycklar inkl tvättbokningsnycklar till dig.
INFORMATION
- Anslag görs i entrén till båda uppgångarna.
- Information och nyheter hittas även hemsidan – www.norragubbero9-11.se.
- När det krävs delas viktig information ut i varje brevinkast.
MILJÖ
I Göteborg har vi mjukt vatten, detta innebär att det endast krävs liten dos tvätt- och diskmedel för rengöring.
NYCKLAR
- Varje boende ansvarar för att dörrar i portar och till gemensamma utrymmen är ordentligt stängda och låsta efter passage – detta för att undvika inbrott och att obehöriga tar sig in.
- Lägenhetsnycklar fungerar även till portar in till båda husen i föreningen samt till alla gemensamma utrymmen. Var noga med att dina nycklar inte hamnar i orätta händer.
- Den som önskar extranycklar måste kontakta förvaltningen då nycklarna är spärrade och inte kan kopieras utan tillstånd! Hitta kontaktuppgifter under "kontakt".
OHYRA
- Boende skall rätta sig efter bestämmelser angående kontroll av ohyra och är vid upptäckt av ohyra skyldig att omedelbart anmäla detta till fastighetsskötare och styrelsen.
- Kontakta ditt försäkringsbolag!
PORTTELEFON
- Instruktioner om hur porttelefonen finns vid respektive porttelefon.
- Portkoden är densamma till båda föreningens uppgångar och ändra kontinuerligt för att förhindra att obehörig tar sig in i husen. Meddelande om ändring delas ut i god tid.
PARKERING
- Föreningen tillhandahåller inga parkeringar.
- Parkering på kommunens mark på innergården får endast ske vid lastning och lossning under kort tid – risk för parkeringsbot finns!
RENOVERING/OMBYGGNATION
- Du måste skriftligen begära styrelsens tillstånd innan vissa åtgärder görs i bostaden, bl.a.:
– ingrepp i bärande konstruktion, brandceller mm
– ingrepp i badrum
– ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme eller vatten
– ingrepp i fönster, fasad, ytterdörr, takkonstruktion mm
– inverkan på fläktventilation
– annan väsentlig ändring i lägenheten
Vid tveksamhet ang vad du får eller inte får göra, kontakta styrelsen!
- För att få lov att göra väsentlig ändring måste du även enligt plan- och bygglagen göra bygganmälan hos kommunen minst tre veckor före byggstart.
- Observera att även om bygglov finns måste tillstånd från föreningen finnas innan ombyggnation görs.
- Om det är osäkert huruvida en vägg är bärande eller inte, måste du anlita en byggnadskonstruktör eller hämta in säkra uppgifter via byggnadsnämnden.
- Det är inte tillåtet att sätta upp parabolantenn eller liknande utomhusantenn på fasad eller balkongräcke. Ej heller markis är tillåtet att montera.
- Alla fasta el och vatteninstallationer måste göras av behörig installatör.
- Vid renovering av badrum skall alla gällande normer för våtrum följas – bevis från behörig (certifierad) fackman skall uppvisas.
- Vid renovering av tätskikt skall golvbrunn bytas.
- Vid installation av handdukstork på fastighetens gemensamma VVS-system måste handdukstorken vara av godkänd typ och anpassad till VVS-system. Godkännande från styrelsen krävs! Efter installation måste även grundcirkulation av VVS-systemet säkerställas!
- Vattenanslutna installationer såsom disk- och tvättmaskin skall ha lätt åtkomlig avstängningsventil samt ett underlägg/tätskikt så att vattenläckage snabbt blir synligt!
- Vid renovering av fläkt är det ett absolut krav att du endast installerar tillåtna spiskåpor/spisfläktar – tillstånd från styrelsen krävs! Om kökskåpan skall vara inkopplad på fastighetens gemensamma frånluftssystem får den under inga omständigheter vara fläktdriven. Alternativet om man vill ha en fläktdriven kåpa är att återcirkulera luften i köket via ett sk kolfilter – i detta fall måste grundventilationen i köket säkerställas!
- Innan du borrar/bilar i vägg, tak eller golv – tag reda på vilka ledningar och rör som gömmer sig därunder/bakom, de kan ligga mycket nära ytan!
- Vid renovering som riskerar att innefatta störande ljud – varsko grannar genom anslag i entré om när och hur länge renovering beräknas pågå samt med kontaktuppgifter till dig själv.
- Störande ljud är generellt inte tillåtet mellan 20.00-08.00 på vardagar och 20.00-10.00 på helgdagar.
- Byggavfall får under inga omständigheter slängas i soprummen!
- Trapphuset skall städas dagligen vid nedsmutsning!
- Vid transport av byggmaterial/maskiner i hissar, var försiktig! Du kan bli betalningsskyldig vid skador!
- Central avstängning av el, vatten eller värme får endast utföras av behörig hantverkare. Information om avstängning skall anslås i god tid i husets entré samt i hissen.
RÖKNING
Undvik rökning på balkong och vid portar. Tänk på att ventilationen lätt kan föra rök in till dina grannar.
SERVICELÄGE
- Varje lås har ett serviceläge som kan användas när någon behöver komma in i din lägenhet när du inte är hemma, för t.ex. kontroller eller service via servicenyckel.
- Detta läge återfinns när du låser din dörr utifrån, vrid då en sjättedels extra nyckelvarv när du låser och dra sedan ut nyckeln – i detta läge kan den med servicenyckel låsa upp din dörr.
SKADOR
- Om skada uppstår i lägenhet eller i/på fastigheten, som är av sådan art eller omfattning att dess avhjälpande inte kan skjutas upp utan att huset, utrustning eller installationer tar skada är du skyldig att omgående anmäla detta till fastighetsskötare och styrelsen. Detta är nödvändigt för att försäkringar och garantier ska gälla.
- I en hemförsäkring ingår en ansvarsdel som träder in om du blir vållande till en skada. Om exempelvis en vattenskada uppstår i bostaden beroende på att du gjort en felaktig installering så kan du bli skadeståndsskyldig! Var noga med att alltid använda dig av behörig fackman vid installationer, renoveringar och reparationer.
SOPOR/SOPSORTERING
- Det innebär en stor kostnad för föreningen om du sopsorterar felaktigt, slänger sopor som tar upp onödigt stor plats eller inte håller god ordning i soprummen. Denna kostnad ger effekt på samtliga medlemmars årsavgifter! Sträva efter att hålla maximalt god ordning i våra soprum för allas trevnad!
- Sopor eller matvaror får under inga omständigheter förvaras i trappuppgångar, på balkonger eller i övriga gemensamma utrymmen utöver i soprum – råttor och annan ohyra tar sig in på alla möjliga och omöjliga ställen (och kan klättra på väggar), det är därför mycket viktigt att detta efterlevs.
- I förningen finns två soprum. Varje soprum är utrustat med olika kärl som är uppmärkta med vilken typ av sop- och avfallstyp som ska läggas i respektive kärl.
- Alla boende skall i mesta möjliga mån sortera sina sopor.
- Det är inte tillåtet att slänga grovsopor, farligt avfall eller andra felaktiga sopor i soprummen. Detta slängs på närmsta återvinningscentral
- Om ett kärl är fullt, använd nästa kärl. Om alla kärl är fulla, gå till nästa soprum.
- Kartonger och andra förpackningar skall vikas, skäras itu och plattas till för att inte ta upp onödig plats.
STÖRANDE LJUD
- Tänk på dina grannar när du spikar, borrar, slipar, spelar hög musik eller skapar liknande störande ljud. Detta är generellt inte tillåtet mellan 20.00-08.00 på vardagar och 20.00-10.00 på helgdagar. Var medveten om att vissa ljud kan vara störande även under övrig tid, visa hänsyn!
- Vid renovering som riskerar att innefatta störande ljud – varsko grannar genom anslag i entré om när och hur länge renovering beräknas pågå samt med kontaktuppgifter till dig själv.
TV/INTERNET
- INTERNET: föreningen är ansluten till bredbandsnätet via Telia (fiber). Sedan 1 april 2020 har föreningen kollektivt bredbansavtal med Halebop som är en del av Telia. Hastigheten är 1000/1000.
- TV: föreningen har digital-tv-uttag från Telia. Gruppavtal för kabel-TV finns för kanal Det är upp till varje boende att själv teckna digital-tv-avtal. Support i frågor om digital-tv ges utav respektive leverantör.
TVÄTTSTUGA
- Det finns två separata tvättstugor i föreningen, en i varje uppgång. Tvättstugorna är gemensamma för alla boende i respektive uppgång.
- Tidsbokning av tvättpass sker genom bokningscylindrar i bokningstavlan i varje tvättstuga.
- Bokning som ej utnyttjas förfaller efter 30 minuter.
- Torktumlare får användas under 45 minuter efter avslutad tvättid.
- Mattor får ej tvättas i dessa tvättmaskiner!
- Se till att tömma fickor innan du tvättar, glömda gem eller mynt kan ge stora skador på maskinerna.
- Tvättstugan skall efter varje användning städas (gäller: golv, maskiner, filter, droppskålar, torkskåp och avlastningsytor!) och lämnas i god ordning efter avslutad tvätt.
- Öppnade fönster skall stängas vid avslutad tvättid!
- I varje tvättstuga finns instruktioner till respektive maskin anslagna på väggar. Om fel uppstår på någon maskin är det viktigt att det omgående görs en felanmälan.
- Det är viktigt att vi alla månar om att vara rädda om utrustningen i tvättstugorna för att öka deras livslängd och öka vår gemensamma trivsel.
UTFLYTTNING
Vid utflyttning gäller att du:
- säger upp dina egna el-, tv-, tele- och internetavtal.
- ansöker om utträde ur föreningen.
- bokar tid för avflyttningsbesiktning, vilken görs inom två veckor från att styrelsen tagit emot och bekräftat din bokning.
- lämnar en komplett ”boendepärm” till styrelsen vid besiktningen.
- lämnar samtliga nycklar, inklusive tvättbokningsnycklar till nästa boende.
VATTEN OCH AVLOPP
- Om packning i kranar och radiatorventiler inte sluter tätt skall detta omgående felanmälas.
- Var uppmärksam på läckage och vattenskador.
- Droppande kranar och rinnande toaletter mm skall åtgärdas snarast för att undvika onödig vattenförbrukning!
- I en hemförsäkring ingår en ansvarsdel som träder in om du blir vållande till en skada. Om exempelvis en vattenskada uppstår i bostaden beroende på att du gjort en felaktig installering så kan du bli skadeståndsskyldig! Var noga med att alltid använda dig av behörig fackman vid installationer, renoveringar och reparationer.
- Föreningen ansvarar för stamledningarna. Medlem ansvarar själva för avloppet ut till stamledningen. Om det är stopp i eller rinner dåligt i avloppet så är det sannolikt stopp i din golvbrunn eller i avloppsledningen från din golvbrunn. Tillåt inte stopp att bildas genom att regelbundet rensa dina avlopp.
VÄRME
- Fastigheten värms upp med fjärrvärme, kostnaden för denna täcks av årsavgiften.
- Rumstemperaturen regleras med termostatventiler som finns på radiatorerna vilka är förinställda på en viss temperatur. Det är viktigt att du inte täcker över termostaterna eller placerar möbler eller liknande för nära inpå radiatorerna då detta kan ge en felaktig avläsning av termostaten.
VENTILATION
- Fastighetens ventilationssystem fungerar så att en central frånluftsfläkt suger ut luften från kök och badrum och ersättningsluft tas in i lägenheten via tilluftsdon i sov- pch vardagsrum. Tilluftsdonen är utrustade med löstagbart filter vilket bör rengöras och bytas med jämna mellanrum.
- Det är inte tillåtet att täppa igen ventilationstrummor för inluft.
- Du får inte göra några installationer som kan störa ventilationssystemets funktion! Ett ventilationssystem i obalans gör att din frånluft pumpas in i dina grannars lägenhet och att deras frånluft inte dras ut, att byggnaden får ökade uppvärmningskostnader och i värsta fall fukt- och mögelskador.
- Vid renovering av fläkt är det ett absolut krav att du endast installerar tillåtna spiskåpor/spisfläktar – tillstånd från styrelsen krävs! Om kökskåpan skall vara inkopplad på fastighetens gemensamma frånluftssystem får den under inga omständigheter vara fläktdriven. Alternativet om man vill ha en fläktdriven kåpa är att återcirkulera luften i köket via ett sk kolfilter – i detta fall måste grundventilationen i köket säkerställas!
- I de fall styrelsen vid de kontinuerliga kontrollerna upptäcker en felaktig ventilationsinstallation är du ansvarig för att korrigera denna omedelbart till egen bekostnad!
ÖPPNA SPISAR
I öppna spisar råder totalt eldningsförbud!
ÖVERLÅTELSE OCH FÖRSÄLJNING
- Du kan när som helst sälja din bostad till vilket pris du vill. Försäljningen skall dokumenteras skriftligt.
- För att få förvärva en bostadsrätt skall köparen skriftligen inkomma till styrelsen med en ansökan om medlemskap via blankett som tillhandahålls på hemsidan.
- Det är styrelsen som antar medlemmar.
- När ansökan inkommit skall styrelsen undersöka den sökandes ekonomiska stabilitet. I kravet ligger bl.a. att hen skall vara i stånd att fullgöra sina ekonomiska förpliktelser mot föreningen. Köparen skall även ha för avsikt att bo permanent i bostaden för att beviljas medlemskap.
- Vägras förvärvaren medlemskap är överlåtelsen ogiltig.
- När styrelsen beslutat om att den sökande får medlemskap och beslut om inflyttning skett, skall ett avtal om överlåtelse av bostadsrätten upprättas skriftligen och skrivas under av överlåtaren och förvärvaren. Även eventuell pantsättning måste lösas och överlåtas innan överlåtelse kan ske. Kopior av alla handlingar skall lämnas till styrelsen.
- Medlemskapet skall vara beviljat innan inflyttning får ske.
- Säljaren skall skriftligen ansöka om utträde i samband med att köparen ansöker om medlemskap.
- För att bli beviljad utträde krävs godkänt avflyttningsbesiktning vilken bokas av utflyttande boende och syftar till att kontrollera att inga otillåtna ändringar är gjorda i bostaden
- Avflyttningsbesiktning görs inom två veckor från att styrelsen tagit emot och bekräftat bokning.
- Om anmärkningar finns vid avflyttningsbesiktning åligger det den boende att åtgärda detta innan utträde beviljas.
- Avgift för överlåtelse tas ut med 2,5% av prisbasbeloppet.
- Avgift för pantsättning tas ut med 1% av prisbasbeloppet.
Senast ändrat: 2020-03-05